W czasie trwania projektu placówka realizuje kierunek polityki MEiN:

1) wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny - zwrócenie uwagi na takie elementy, jak budżet i planowanie wydatków. Wdrażanie do odpowiedzialnego życia rodzinnego.

2) Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów - przedstawienie treści matematycznych w sposób zgodny z wiekiem uczniów.

Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne - wykorzystanie materiałów audiowizualnych do zaprezentowania tematu, obejrzenie nagrania.


MATEMATYKA W KUCHNI

Nauczyciel przeprowadza zajęcia w oparciu o scenariusz i materiały zamieszczone w module. Głównym zadaniem dzieci jest przygotowanie sałatki owocowej z wykorzystaniem umiejętności liczenia, dzielenia, ważenia i odmierzania składników. W kuchni i gotowaniu umiejętności matematyczne oraz umiejętność czytania ze zrozumieniem są podstawową wartością. Realizacja przepisu wiąże się z umiejętnością odmierzania, ważenia, liczenia, znajomością miar i wartości, takich jak ćwierć, połowa. Precyzja w realizacji przepisu gwarantuje właściwy efekt.

MATEMATYKA W SKLEPIE

Nauczyciel przeprowadza zajęcia w oparciu o scenariusz i materiały zamieszczone w module. Praca na
lekcji odbywa się w grupach i związana jest z zaplanowaniem właściwych zakupów na ustaloną okazję.
Należy wziąć pod uwagę potrzebne składniki, liczbę osób oraz ceny produktów. Głównym zadaniem dzieci
jest przygotowanie listy zakupów niezbędnych na wyznaczoną okazję z uwzględnieniem budżetu. Praca
wykonywana jest w grupach. Jest to doskonała okazja do kształtowania nie tylko kompetencji matematycznych, ale też społecznych. Uczestniczenie w planowaniu wydatków powinno być elementem życia
rodzinnego także z udziałem dzieci. Nauka przedsiębiorczości i świadomość wartości nabywczej pieniądza
mają duży wpływ na dorosłe życie, gdzie właściwe gospodarowanie zasobami pomaga w codziennym życiu.
Zakupy i wizyta w sklepie są zawsze związane z umiejętnościami matematycznymi. Zarówno zaplanowanie zakupów, ustalenie budżetu, a później płacenie, to nauka matematyki w praktyce. Efekt finalny do
zaprezentowania celem uzyskania imiennego certyfikatu dla nauczyciela za wykonanie modułu: zdjęcie
zaplanowanych zakupów z uwzględnieniem budżetu.

MATEMATYKA W MIESZKANIU

Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że projekty pokoju i całego mieszkania wykonuje się jako rzut od góry. Wszystkie elementy wyposażenia rysuje się jako kształty widziane od góry. Pyta uczniów, co trzeba zrobić, aby wykonać projekt. Dzieci mówią, że należy narysować rzut pokoju z meblami, jakie chcemy w nim umieścić. Nauczyciel zwraca uwagę dzieci na to, że poza zaplanowaniem tego, co ma się w nim znaleźć, należy znać wymiary pokoju. Ważne są trzy podstawowe wymiary: długość, szerokość i wysokość. Następnie należy poznać wymiary wyposażenia. Wykonując sam projekt, należy odpowiednio zmniejszyć wszystkie rozmiary. Może wspomnieć, że taka zamiana nazywana jest odwzorowaniem w skali. Skala to zmniejszenie rzeczywistego rozmiaru. Nauczyciel zapisuje na tablicy: 1 m = 10 cm 10 cm = 1 cm Dzieci mierzą wybrany mebel w sali – jego długość i szerokość i wspólnie dokonują zmniejszenia rozmiaru. Następnie nauczyciel prosi dzieci, aby zmierzyły wybrany przez siebie mebel w sali i w zeszycie narysowały jego rzut. W klasie pierwszej zadanie to warto wykonać całą klasą, dokonując zmniejszania i przeliczania razem z dziećmi.

MATEMATYKA W TECHNICE

Zadania praktyczne. Uczniowie dokonują praktycznych pomiarów. Nauczyciel rozdaje dzieciom karty obserwacji matematycznych (załącznik 1). Uczniowie ustalają wspólnie, co będą robili. Dokonują w parach pomiarów poszczególnych przedmiotów. Ważne jest, aby pomiary były dokonywane samodzielnie, w taki sposób, aby każda osoba miała możliwość mierzenia i zapisywania wyniku. Po zakończeniu pomiarów nauczyciel pyta dzieci, które dane powinny być u wszystkich jednakowe (wymiary: tablicy, drzwi, ławki). Prosi wybrane osoby o odczytanie wyników pomiarów. Pozostali uczniowie sprawdzają, czy mają takie same dane. W razie wątpliwości wybrana osoba dokonuje pomiaru modelowego przy asyście nauczyciela. Następnie wybrani uczniowie odczytują pozostałe wyniki. Warto zwrócić uwagę na pytania typu:

• Czy do wszystkich pomiarów używamy tej samej miarki? Dlaczego?

• Co jeszcze poza długością ławki można zmierzyć?

• Jaką długość mają boki ławki, które stoją naprzeciwko siebie?

• Który z tych przedmiotów jest najkrótszy, a który jest najdłuższy?

• Kto w klasie zmierzył najkrótszy przedmiot?

Na stronie zamieszczono zdjęcia i materiały własne oraz ilustracje, ćwiczenia  i inne materiały pobrane z Google. Teksty oparte na cyklu Ćwiczenia z pomysłem wydawnictwa WSiP, Elementarza MEN, ilustracje ze strony Freepik, Ćwiczenia pobrane z Learning Apps, Scholaris i innych zasobów Internetu.