I. Cel: Dowiem się jakie skarby kryje Ziemia.

1. Czytam wiersz Agnieszki Frączek „Poszukiwacze skarbów” z odpowiednią intonacją. 

2. Szukam w różnych źródłach informacji na temat skarbów ukrytych we wnętrzu Ziemi.

3. Wymieniam zawody wykonywanie pod ziemią. 

4. Dokonuję podziału kopalń ze względu na wydobywane surowce.

 

II. Cel: Odpowiem na pytanie: Jakie tajemnice kryje wnętrze Ziemi?

1. Układam pytania do tekstu Andrzeja Boczarowskiego „Tajemnice wnętrza Ziemi”. 

2. Opowiadam o budowie Ziemi i procesach  zachodzących w jej wnętrzu. 

III. Cel: Dowiem się skąd się wzięły skały?

1.   Wyjaśniam pojęcia: petrologia, kolekcjoner, numizmatyk i filatelista. 

2. Czytam informacje „Skąd się wzięły skały?”. 

3. Czytam fragmenty opowiadania  Łucji Dydyńskiej „Jak Bartek został znawcą kamieni”. 

4. Wypowiadam się na temat przeczytanego tekstu. 

5. Tworzę mapę kolekcji. 

6. Piszę wyrazy z końcówką -cja. 

7. Zapisuję wyrazy w kolejności alfabetycznej. 

8. Podaję przykłady wykorzystania ropy naftowej, soli kamiennej, węgla kamiennego i złota.

 

IV. Cel: Poznam wiadomości dotyczące Dolnego Śląska.

1. Wypowiadam się na temat Śląska na podstawie tekstu, ilustracji i własnych doświadczeń. 

2. Wskazuję Górny Śląsk na mapie Polski. 

3. Wymieniam nazwy miast leżących na Górnym Śląsku. 

4. Na podstawie informacji w tekście „Na górniczym Śląsku” uzupełniam tabelę.

5. Szukam informacji o Śląsku w dostępnych źródłach wiedzy i dzielę się nimi 

z innymi.

6. Wymieniam ciekawe obiekty znajdujące się na Górnym Śląsku. 

V. Cel: Poznam zawód górnika.

1. Opisuję galowy strój górnika.

2. Na podstawie tekstu i historyki obrazkowej opowiadam legendę o Skarbniku. 

3. Układam i zapisuję zdania z wyrazami z ó. 

4. Piszę starannie.

VI. Cel: Poznam zawód garncarza.

1. Układam odpowiedzi na pytania. 

2. Układam historyjkę obrazkową.

3. Rozwiązuję rebus. 

4. Układam wyrazy z liter wyrazu garncarstwo.

5. Opisuję gliniane naczynie. 

 

Pracownicy Metra - maszyniści, technicy, sprzątacze itp. Przewodnicy turystyczni w jaskiniach, zabytkowych kopalniach. Kanalarz (pracownik wodociągów). Budowlańcy budujący tunele, metro. Żołnierze służący w podziemnych sztabach, schronach, silosach rakietowych. Pracownicy ,technicy zajmujący się np podziemnymi zbiornikami gazu, ropy,  speleolodzy, grotołazi.

 

Na stronie zamieszczono zdjęcia i materiały własne oraz ilustracje, ćwiczenia  i inne materiały pobrane z Google. Teksty oparte na cyklu Ćwiczenia z pomysłem wydawnictwa WSiP, Elementarza MEN, ilustracje ze strony Freepik, Ćwiczenia pobrane z Learning Apps, Scholaris i innych zasobów Internetu.