Zasięgnij języka - #MDJO2022” to projekt STEAM, w ramach którego uczniowie  realizowali wyzwania związane

z znajomością polskiej frazeologii i ortografii. Realizując krok po kroku z partnerami cele, decydowali, co najbardziej będzie dla nich interesujące. Uczniowie dobrze się bawiąc, poszerzali swoje wiadomości i umiejętności. Kodowali, rysowali wyrazy z trudnościami, tworzyli rebusy ucząc się przy tym trudnej polskiej ortografii. Angażowali się w zajęcia STEAM, pracując niekonwencjonalnymi metodami, w grupach, zespołach, co pozwoliło opanować materiał i rozbudzić wielką chęć dalszej nauki. Tworzyli chmury wyrazów, układali rymowanki, zagadki, pisali kreatywne teksty. Wybrali

w drodze losowania jedno słowo, które uznali za najpiękniejsze i stworzyli do niego grafikę. Poznali niektóre związki frazeologiczne języka polskiego. Wspólnie z partnerami opracowali quiz językowy. Stworzyli ortogramy. Swoje prace umieścili w partnerskim słowniczku, a na ich podstawie stworzone zostały ćwiczenia utrwalające.  Obsługiwali różne  aplikacje, grali w gry z partnerami.

Cel:

Celem projektu było podkreślenie różnorodności i piękna języka ojczystego. Nawiązanie współpracy z innymi nauczycielami, klasami , rozwój umiejętności pracy w grupie, współpraca, rozwój umiejętności korzystania z narzędzi TIK. Uczniowie w projekcie stali się tropicielami najczęściej popełnianych błędów, w grupach wskazywali  poprawne ich zapisy, twórcami, aktorami. Wspólnie poszukiwali odpowiedzi na nurtujące pytania, tworzyli, rozwiązywali rebusy, zagadki, dzielili się pomysłami oraz wnioskowali. Na początku uczniowie przedstawili się, dowiedzieli się, skąd pochodzą projektowi partnerzy, odnaleźli ich miejscowości na mapie Polski. Nauczyciele spisali oczekiwania
i z zaangażowaniem przystąpili z dziećmi do realizacji wyzwań. Pracowali w projekcie indywidualnie, w parach,
w małych i większych grupach oraz zbiorowo. Rozwijali umiejętności współpracy, wspólnego czytania, ,wypowiadali się na temat prac wykonanych przez współpartnerów.  Zaangażowani uczniowie rozwijali ciekawość przy tworzeniu quizu oraz podczas poznawania związków frazeologicznych, jakie funkcjonują w języku polskim. Zbierając frazeologizmy  budowali bank pytań. Wykorzystując narzędzia TIK grali w gry interaktywne związane z  frazeologizmami oraz  zilustrowały przysłowia polskie. Nagrywali swoje recytacje.

Głosujemy

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

Frazeologizmy

Nasze frazeologizmy:

 

Iść spać z kurami, dostać białej gorączki, wiercić komuś dziurę w brzuchu, być w siódmym niebie, pisać jak kura pazurem.

Tablica stworzona przez partnerów projektu.

Tablica do pobrania w pdf.

Download
tablica frazeologia.pdf
Adobe Acrobat Document 4.1 MB

Homonimy

Nasze wspólnie zebrane homonimy.

homonimy klasy 1-3- ZSP Lubojna autorstwa Aga Herszel-Pościk

Ortogramy

We współpracy powstały ilustrowane słowniczki ortograficzne z podaną trudnością. Będziemy je często wykorzystywać.

słowniczek cz.I autorstwa Marlena Kowalska
słowniczek cz.II autorstwa Marlena Kowalska

ŁAMAŃCE JĘZYKOWE I WIERSZYKI W GWARZE.

Dzieci z wielką ochotą nagrywały swoje łamańce językowe oraz wierszyki w gwarze regionalnej.

To jest nasz kolejny projekt i z rozrzewnieniem przypomnieliśmy sobie jak przedstawialiśmy łamańce w pierwszej klasie.

Nasza gra

Wspólnie z partnerami projektu wymyśliliśmy grę stworzoną w Genially.  Uczniowie wszystkich partnerskich szkół przygotowali zagadki, które umieścili w zaznaczonych miejscach gry. Wszystkie dzieci grając w grę mogły w ciekawy sposób  utrwalić swoje umiejętności.

Ewaluacja

Działania projektowe wpisały się w treści podstawy programowej I etapu, były zgodne z priorytetami MEN. Najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach podstawy programowej - kluczowe kompetencje językowe czyli sprawne komunikowanie  się w ojczystym języku polskim zgodnie z normą językową. Wszyscy partnerzy zapoznali się z zakresem materiałów dydaktycznych dla poszczególnych klas i na tej podstawie opracowali cele oraz zadania. Projekt integrował treści nauczania z wielu edukacji. Dzieci zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i indywidualnymi możliwościami wybierały sposób realizacji poszczególnych zadań: analizowały,  dzieliły się swoimi spostrzeżeniami, uczyły się  współpracy oraz dobrej komunikacji. W trakcie realizacji zadań projektowych rozwijały myślenie przyczynowo skutkowe, odkrywały niestandardowe rozwiązania, doświadczały i tworzyły. Były odpowiedzialne za swoje działania i zachowania. Poprzez różnorodne prace związane z językiem ojczystym poznały zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych. Zadania projektowe dostarczyły wiele okazji do pracy z narzędziami TIK. W czasie zajęć z pewnością rozwijały wszystkie osiem kompetencji kluczowych. Współpracowały, planowały, odgrywały scenki, tworzyły,  analizowały, czytały, wykonywały gazetki na szkolnych posterach.  Podkreślenie znaczenia edukacji w narodowym języku ojczystym, szczególnie w klasach młodszych pozwala zbudować silny fundament dla późniejszych  etapów nauki.

Wraz z uczniami dokonałam ewaluacji projektu wypełniając ankietę zamieszczoną w zakładce ewaluacja

To był świetny projekt.

Na stronie zamieszczono zdjęcia i materiały własne oraz ilustracje, ćwiczenia  i inne materiały pobrane z Google. Teksty oparte na cyklu Ćwiczenia z pomysłem wydawnictwa WSiP, Elementarza MEN, ilustracje ze strony Freepik, Ćwiczenia pobrane z Learning Apps, Scholaris i innych zasobów Internetu.