Zasięgnij języka - #MDJO2022” to projekt STEAM, w ramach którego uczniowie realizowali wyzwania związane
z znajomością polskiej frazeologii i ortografii. Realizując krok po kroku z partnerami cele, decydowali, co najbardziej będzie dla nich interesujące. Uczniowie dobrze się bawiąc, poszerzali swoje wiadomości i umiejętności. Kodowali, rysowali wyrazy z trudnościami, tworzyli rebusy ucząc się przy tym trudnej polskiej ortografii. Angażowali się w zajęcia STEAM, pracując niekonwencjonalnymi metodami, w grupach, zespołach, co pozwoliło opanować materiał i rozbudzić wielką chęć dalszej nauki. Tworzyli chmury wyrazów, układali rymowanki, zagadki, pisali kreatywne teksty. Wybrali
w drodze losowania jedno słowo, które uznali za najpiękniejsze i stworzyli do niego grafikę. Poznali niektóre związki frazeologiczne języka polskiego. Wspólnie z partnerami opracowali quiz językowy. Stworzyli ortogramy. Swoje prace umieścili w partnerskim słowniczku, a na ich podstawie stworzone zostały ćwiczenia utrwalające. Obsługiwali różne aplikacje, grali w gry z partnerami.
Celem projektu było podkreślenie różnorodności i piękna języka ojczystego. Nawiązanie współpracy z innymi nauczycielami, klasami , rozwój umiejętności pracy w grupie, współpraca, rozwój
umiejętności korzystania z narzędzi TIK. Uczniowie w projekcie stali się tropicielami najczęściej popełnianych błędów, w grupach wskazywali poprawne ich zapisy, twórcami, aktorami. Wspólnie
poszukiwali odpowiedzi na nurtujące pytania, tworzyli, rozwiązywali rebusy, zagadki, dzielili się pomysłami oraz wnioskowali. Na początku uczniowie przedstawili się, dowiedzieli się, skąd
pochodzą projektowi partnerzy, odnaleźli ich miejscowości na mapie Polski. Nauczyciele spisali oczekiwania
i z zaangażowaniem przystąpili z dziećmi do realizacji wyzwań. Pracowali w projekcie indywidualnie, w parach,
w małych i większych grupach oraz zbiorowo. Rozwijali umiejętności współpracy, wspólnego czytania, ,wypowiadali się na temat prac wykonanych przez współpartnerów. Zaangażowani uczniowie
rozwijali ciekawość przy tworzeniu quizu oraz podczas poznawania związków frazeologicznych, jakie funkcjonują w języku polskim. Zbierając frazeologizmy budowali bank pytań. Wykorzystując
narzędzia TIK grali w gry interaktywne związane z frazeologizmami oraz zilustrowały przysłowia polskie. Nagrywali swoje recytacje.
Nasze frazeologizmy:
Iść spać z kurami, dostać białej gorączki, wiercić komuś dziurę w brzuchu, być w siódmym niebie, pisać jak kura pazurem.
Tablica do pobrania w pdf.
Nasze wspólnie zebrane homonimy.
We współpracy powstały ilustrowane słowniczki ortograficzne z podaną trudnością. Będziemy je często wykorzystywać.
Dzieci z wielką ochotą nagrywały swoje łamańce językowe oraz wierszyki w gwarze regionalnej.
To jest nasz kolejny projekt i z rozrzewnieniem przypomnieliśmy sobie jak przedstawialiśmy łamańce w pierwszej klasie.
Wspólnie z partnerami projektu wymyśliliśmy grę stworzoną w Genially. Uczniowie wszystkich partnerskich szkół przygotowali zagadki, które umieścili w zaznaczonych miejscach gry. Wszystkie dzieci grając w grę mogły w ciekawy sposób utrwalić swoje umiejętności.
Działania projektowe wpisały się w treści podstawy programowej I etapu, były zgodne z priorytetami MEN. Najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach podstawy programowej - kluczowe kompetencje językowe czyli sprawne komunikowanie się w ojczystym języku polskim zgodnie z normą językową. Wszyscy partnerzy zapoznali się z zakresem materiałów dydaktycznych dla poszczególnych klas i na tej podstawie opracowali cele oraz zadania. Projekt integrował treści nauczania z wielu edukacji. Dzieci zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i indywidualnymi możliwościami wybierały sposób realizacji poszczególnych zadań: analizowały, dzieliły się swoimi spostrzeżeniami, uczyły się współpracy oraz dobrej komunikacji. W trakcie realizacji zadań projektowych rozwijały myślenie przyczynowo skutkowe, odkrywały niestandardowe rozwiązania, doświadczały i tworzyły. Były odpowiedzialne za swoje działania i zachowania. Poprzez różnorodne prace związane z językiem ojczystym poznały zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych. Zadania projektowe dostarczyły wiele okazji do pracy z narzędziami TIK. W czasie zajęć z pewnością rozwijały wszystkie osiem kompetencji kluczowych. Współpracowały, planowały, odgrywały scenki, tworzyły, analizowały, czytały, wykonywały gazetki na szkolnych posterach. Podkreślenie znaczenia edukacji w narodowym języku ojczystym, szczególnie w klasach młodszych pozwala zbudować silny fundament dla późniejszych etapów nauki.
Wraz z uczniami dokonałam ewaluacji projektu wypełniając ankietę zamieszczoną w zakładce ewaluacja
To był świetny projekt.